Som du ser har vi förändrat en del, gjort det enklare att skapa, schemalägga, ändra eller ta bort erbjudanden. Vi har också anpassat utseendet för ge de 70% av besökarna på hemsidan som använder mobilen bästa möjliga upplevelse.
Bra att tänka på:
Du hittar utförliga instruktionsfilmer på Workplace i gruppen "Hemsida Support" där du också kan ställa frågor och lämna feedback.
Kontakta gärna oss om du har problem eller vill lämna feedback.
Gå in under ”Skapa ett erbjudande” och gör så här:
OBS! För bästa resultat rekommenderar vi ett liggande bildformat på minst 600 x 480 pixlar (72 dpi) eller större, t ex 1200 x 960 pixlar eller 900 x 720 pixlar.
TIPS! Gå gärna in på din butikssida på nordby.se och kika på dina erbjudanden. Du kan också förhandsgranska dem under "Visa erbjudanden".
Gå in under ”Visa erbjudanden”. Här hittar du alla dina publicerade, schemalagda och sparade erbjudanden 6 åt gången.
OBS! Ändra bara pris, beskrivning, bild eller datum. Ändra INTE rubriken för då blir länken fel. Skapa då hellre ett nytt erbjudande med en ny rubrik.
Om du vill länka till en extern webbplats i din annons, t ex ett e-magasin eller en landningssida, kopierar du webbplats länken och klistrar in den i fältet "URL" när du skapar din annons. Länken visas då som en knapp [Se mer] längst ned i annonsen.
Gå in under ”Redigera butik”. Klicka på pilarna vid loggan för den butik du vill redigera. Ändra eller komplettera den information som behövs. Har du t ex öppettider som avviker från centrets, bocka för ”Egna öppettider” och fyll i dina tider. När du är klar klickar du på ”Uppdatera”. Du ändrar tillbaka till centrets öppettider genom att bocka för ”Samma som centrets öppettider”. Då kommer centrets öppettider automatiskt att visas på din butikssida.
Du skapar enkelt bildspel genom att välja flera bilder samtidigt. Gå in under ”Redigera butik” och välj den butik du vill redigera. Gå till rutan ”Ändra bildspel” och klicka på ”Välj bild”. Gå in i mediebiblioteket och markera alla de bilder du vill använda i ditt bildspel (markera flera bilder samtidigt) och klicka på ”Use this image”. Vill du ladda upp nya bilder går du in under ”Ladda upp filer”, laddar upp och markerar de bilder du vill använda. Vill du ta bort bilder i bildspelet, klicka på krysset i högra hörnet på den bild du vill ta bort. OBS! För bästa resultat rekommenderar vi ett liggande bildformat på minst 980x660 pixlar (72 dpi).
Gå in under ”Skapa platsannons”, fyll i all information och klicka på ”Spara/publicera”. Annonsen kommer automatiskt använda butikens logotyp som bild. Vill du se eller ändra dina platsannonser, går du in under ”Visa platsannons”, klicka på "redigera" för att ändra din platsannons eller "Ta bort" för att ta bort den.
Eftersom utrymmet på en mobilskärm är begränsat har vi valt att förformatera all text. Bäst effekt får man när bild, rubrik och erbjudande förmedlar ett tydligt huvudbudskap, där beskrivningen utgör ett komplement med information om t ex ord. pris, eventuella förbehåll och fakta om varan eller erbjudandet.
Även här har vi tagit hänsyn till upplevelsen på mobil. Lägger du bilder i beskrivningen så riskerar annan viktig information att hamna utanför blickfånget där fokus flyttar från ditt huvudbudskap till beskrivningen. Tänk också på att det inte går att söka på text i bilder. Det går bara att söka på den text som står skriven i erbjudandet.
Nordbys hemsida har bildrutor som är anpassade för mobila skärmar. Det rekommenderade minimiformatet är 600 x 480 pixlar för erbjudanden, 980 x 660 pixlar för bildspel. Använder du ett annat format, t ex en stående bild kommer den att beskäras för att få plats. Väljer du en bild som har mindre storlek än den som rekommenderas kan den bli pixlad och suddig. Har du text eller priser i bilden bör dessa vara placerade i mitten för att inte riskera att beskäras och hamna utanför bildrutan.
Nej, självklart inte. Skriv det som passar bäst till det du annonserar, t ex ”Vårnytt” eller ”Höstnytt” om det är en nyhet, ”Nu i lager” eller ”Nyinkommet” om det är en aktuell vara som du vill lyfta fram utan rabatt eller prisnedsättning.
OBS! Använder du rabatt eller nupris, glöm inte skriva ordinarie pris i texten och eventuella förbehåll om sådana finns.