NORDBY SHOPPINGCENTER

Välkommen till nya nordby.se

Som du ser har vi förändrat en del, gjort det enklare att skapa, schemalägga, ändra eller ta bort erbjudanden. Vi har också anpassat utseendet för ge de 70% av besökarna på hemsidan som använder mobilen bästa möjliga upplevelse.

Bra att tänka på:

  • Använd om möjligt bilder utan text.
  • Skriv alltid ut erbjudandet i rubriken/beskrivningen så att besökarna kan söka efter det.
  • Var tydlig. Du har bara någon sekund på dig att fånga kundens uppmärksamhet,
  • Granska alltid din annons och korrigera det som verkar otydligt.
  • Om du kör samma erbjudanden flera gånger, återanvänd samma annons.
  • Ta regelbundet bort gamla och inaktuella erbjudanden och bilder.

Du hittar utförliga instruktionsfilmer på Workplace i gruppen "Hemsida Support" där du också kan ställa frågor och lämna feedback.

Kontakta gärna oss om du har problem eller vill lämna feedback. 

Frågor och svar

Hur skapar jag ett nytt erbjudande?

Gå in under ”Skapa ett erbjudande” och gör så här:

  1. Fyll i lämplig rubrik till erbjudandet.
  2. Ange rabatt eller nupris (du kan även skriva "3 för 2" "Ute nu" etc.
  3. Skriv en kortfattad beskrivning och ange eventuella förbehåll.
  4. Välj en lämplig bild till erbjudandet (rekommenderat format 600 x 480 px)
  5. Ange typ av erbjudande (kampanj, aktuellt, REA etc)
  6. Välj butik (OBS! Detta avgör vilka produktkategorier du kan välja).
  7. Ange en produktkategori (du måste välja butik innan du kan göra detta!)
  8. Ange från och till vilken dag erbjudandet gäller
  9. Klicka på spara/publicera.

OBS! För bästa resultat rekommenderar vi ett liggande bildformat på minst 600 x 480 pixlar (72 dpi) eller större, t ex 1200 x 960 pixlar eller 900 x 720 pixlar.

TIPS! Gå gärna in på din butikssida på nordby.se och kika på dina erbjudanden. Du kan också förhandsgranska dem under "Visa erbjudanden".

Var kan jag se, ändra eller ta bort ett erbjudande?

Gå in under ”Visa erbjudanden”. Här hittar du alla dina publicerade, schemalagda och sparade erbjudanden 6 åt gången.

  • Scrolla med om du vill se fler erbjudanden.
  • För att se hela erbjudandet, klicka mitt på erbjudandet.
  • För att ändra ett erbjudande, klicka på ”Redigera” (glöm inte spara).
  • För att ta bort ett erbjudande, klicka på ”Ta bort”

OBS! Ändra bara pris, beskrivning, bild eller datum. Ändra INTE rubriken för då blir länken fel. Skapa då hellre ett nytt erbjudande med en ny rubrik.

Hur ändrar jag informationen om min butik?

Gå in under ”Redigera butik”. Klicka på pilarna vid loggan för den butik du vill redigera. Ändra eller komplettera den information som behövs. Har du t ex öppettider som avviker från centrets, bocka för ”Egna öppettider” och fyll i dina tider. När du är klar klickar du på ”Uppdatera”. Du ändrar tillbaka till centrets öppettider genom att bocka för ”Samma som centrets öppettider”. Då kommer centrets öppettider automatiskt att visas på din butikssida.

Hur skapar jag ett bildspel på min butikssida?

Du skapar enkelt bildspel genom att välja flera bilder samtidigt. Gå in under ”Redigera butik” och klicka på pilarna vid sidan av loggan till den butik du vill ändra. Gå till rutan ”Ändra bildspel” och klicka på ”Välj bild”. Gå in i mediebiblioteket och markera alla de bilder du vill använda i ditt bildspel (markera flera bilder samtidigt) och klicka på ”Use this image”. Vill du ladda upp nya bilder går du in under ”Ladda upp filer”, laddar upp och markerar de bilder du vill använda. Vill du ta bort bilder i bildspelet, klicka på krysset i högra hörnet på den bild du vill ta bort. OBS! För bästa resultat rekommenderar vi ett liggande bildformat på minst 980x480 pixlar (72 dpi).

Hur skapar jag en platsannons?

Gå in under ”Skapa platsannons”, fyll i all information och klicka på ”Spara/publicera”. Annonsen kommer automatiskt använda butikens logotyp som bild. Vill du se eller ändra dina platsannonser, går du in under ”Visa platsannons”, klicka på "redigera" för att ändra din platsannons eller "Ta bort" för att ta bort den.

Varför kan jag inte ändra utseendet på min text?

Eftersom utrymmet på en mobilskärm är begränsat har vi valt att förformatera all text. Bäst effekt får man när bild, rubrik och erbjudande förmedlar ett tydligt huvudbudskap, där beskrivningen utgör ett komplement med information om t ex ord. pris, eventuella förbehåll och fakta om varan eller erbjudandet.

Varför kan jag inte lägga in bilder i beskrivningen?

Även här har vi tagit hänsyn till upplevelsen på mobil. Lägger du bilder i beskrivningen så riskerar annan viktig information att hamna utanför blickfånget där fokus flyttar från ditt huvudbudskap till beskrivningen. Tänk också på att det inte går att söka på text i bilder. Det går bara att söka på den text som står skriven i erbjudandet.

Varför syns inte allt i min bild?

Nordbys hemsida har bildrutor som är anpassade för mobila skärmar. Det rekommenderade minimiformatet är 600 x 480 pixlar erbjudanden, 980 x 480 pixlar för bildspel. Använder du ett annat format, t ex en stående bild kommer den att beskäras för att få plats. Väljer du en bild som har mindre storlek än den som rekommenderas kan den bli pixlad och suddig. Har du text eller priser i bilden bör dessa vara placerade i mitten för att inte riskera att beskäras och hamna utanför bildrutan.

Måste jag alltid ha ett nupris eller en rabatt?

Nej, självklart inte. Skriv det som passar bäst till det du annonserar, t ex ”Vårnytt” eller ”Höstnytt” om det är en nyhet, ”Nu i lager” eller ”Nyinkommet” om det är en aktuell vara som du vill lyfta fram utan rabatt eller prisnedsättning.

OBS! Använder du rabatt eller nupris, glöm inte skriva ordinarie pris i texten och eventuella förbehåll om sådana finns.

Copyright © 2020 ~ Nordby Shoppingcenter