AMINOSYROR

Vad är egentligen Aminosyror och varför är det så populärt? Vi får många frågor i våra butiker så vi tyckte det var dags för ett inlägg om detta! – Bodypower

Den senaste tiden har aminosyror blivit ett av de absolut populäraste kosttillskotten. Det är kanske inte så konstigt eftersom aminosyror har många fördelar. Den som tränar och vill leva hälsosamt vet kanske att protein brukar sägas vara nyckeln till såväl viktminskning som muskelbyggande. Aminosyror kan ses som finfördelade proteiner och eftersom de är just finfördelade kan kroppen ta upp dem betydligt snabbare än helt protein. Helt protein måste nämligen brytas ner innan kroppen kan använda det som bränsle. Med aminosyror ger man också kroppen chans att återhämta sig snabbare. Aminosyror är proteinets byggstenar och det bidrar både till förbättrad ämnesomsättning och till en snabbare muskeltillväxt. Aminosyror har också uppgift att se till att transporten av kroppens näringsämnen– vatten, fett, vitaminer, mineraler, kolhydrater – fungerar som den ska. Aminosyror är även bra för att motverka trötthet och främja uthållighet.

 

 

Aminosyror nödvändigt för kroppen 

Totalt finns det fler än 50 olika aminosyror i kroppen. Av dessa är det 20 stycken som används för att bygga proteiner i kroppen. 9 stycken av dessa 20 är essentiella aminosyror (EAA) och 11 stycken är icke-essentiella aminosyror. De 11 icke-essentiella aminosyrorna kan kroppen själv skapa hos de allra flesta människor. De 9 essentiella aminosyrorna bör man däremot sträva efter att tillgodose kroppen med för att den ska få bästa möjliga förutsättning att utvecklas. Av dessa 9 essentiella aminosyror är det 3 stycken som är extra viktiga. Det är de grenade aminosyrorna leucin, valin och isoleucin som också kallas för BCAA, vilket står för Branched-chain amino acids. Det är just BCAA som är de bästa och mest effektiva aminosyrorna för den som vill bygga muskler. De övriga essentiella aminosyrorna är histidin, lysin, metionin, fenylalanin, treonin och tryptofan. De är nyttiga de också, även om det är de tre som kallas för BCAA som man först och främst bör fokusera på om man vill ta tillskott av aminosyror.

 

 

Fördelar med BCAA

Aminosyrorna som kallas för BCAA har visat sig vara användbara för att öka muskelreparationen, för att öka ämnesomsättningen och för att dämpa hungern. Faktum är att BCAA utgör upp till 35 % av en människas muskelmassa och är därför avgörande för underhåll och tillväxt av musklerna. Musklerna kan använda BCAA direkt som bränsle , men också för att bygga och reparera sig själv. Därför bör man ta BCAA såväl före, som under och efter ett träningspass. Framförallt är det viktigt att man tar aminosyrorna så fort som möjligt efter träningen för att ge kroppen största möjlighet att bryta muskelnedbrytningen och istället påbörja muskelreparationen. Vilken mängd aminosyror man behöver beror på flera faktorer, bland annat kön, kroppsvikt, vilken diet man kör samt vilken träning man utför. Hos många är kosten tillräcklig för att man ska få i sig rätt mängd av aminosyror, men om man tränar hårt eller vill ha extra bra resultat av sin träning bör man komplettera med tillskott av aminosyror. Och vill man boosta den effekt man får av aminosyror bör man alltså först och främst fokusera på de aminosyror som kallas för BCAA.